Sidor

måndag 11 februari 2013

måndagsfolisofering

Nu var det en vecka sedan jag skrev sist. Tiden går så fort och jag tror att jag inte skriver lika frekvent för att jag inte har så stora starka känslor som jag behöver bearbeta. Så egentligen är det väl positivt. Mycket av det gamla tunga har gått över lite. Men det kommer väl nya prövningar. Jag har några som rör sig därinne också, men de tar inte över just nu i alla fall. Dels är det tankar på pappa och saknaden av att inte ha honom i mitt liv just nu som kommer upp då och då och gör mig lite nedstämd. Det finns också lite funderingar på min och min pojkväns relation, tvivel på att det är rätt och att jag är där jag vill vara. Det som har legat där ända från början alltså och som kommer och går ibland. Det finns också en del funderingar på framtiden och var jag kommer hamna med jobb och sånt.

Men överlag är det ganska lugnt. Jag träffade min sponsor i helgen och det var väldigt bra. Vi gick igenom en del mer uppgifter och jag fick bra tankar. Bland annat pratade vi om hur min relation till min högre kraft har påverkats av steg 4 och 5 och jag insåg att min tillit har ökat eftersom jag vågat dela mina hemligheter. Jag har berättat mycket av mina mörka mest skamförknippade hemligheter för en annan människa, jag vågade göra det och det tyder på att min tillit till att det ska gå bra har ökat. Jag vågar kasta mig ut och vara ärlig och riskera att den andre avvisar mig. Det är stort!

Vi pratade också om de karaktärsdrag jag har som gör mig nedlåtande och dominant med andra. Att jag avbryter eller är nedvärderar vissa andras åsikter eftersom jag anser att jag redan vet vad de ska säga eller att jag tycker att min åsikt är viktigare. Hon frågade om jag ber om ursäkt när jag gör så eller om jag bara låtsas som ingenting. Att jag förmodligen skulle ha lättare att sluta med det om jag lär mig att jag måste be om ursäkt för det när jag gör det. Det jag gjort har varit att mer be om ursäkt till hela gruppen än specifikt till någon person som jag agerat ut mer emot. De här beteendena kommer fram mer när jag är trött eller stressad och den andres åsikt innebär att vi får göra om eller liknande. Jag har också märkt att jag är ganska markerande och mån om att få saker på det sättet som jag vill om jag har chansen. Ofta tycker jag att det sätt som jag tänkt på är bättre. Det är det inte alltid.

Tack för Ann och för insikterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar