Sidor

onsdag 14 maj 2014

Balansträning

Jag har alltid haft svårt att ha en sund relation till träning. Eftersom jag trott att jag måste se bra ut för att duga har jag piskat mig själv att träna. Dessutom har jag haft väldigt höga krav på mig själv att vara bra på saker, så när jag tränar har jag väldigt höga krav på hur det går.
Det är inte schysst något av det och jag har jobbat mycket med det. Tycker jag har kommit ganska långt med att träna det jag tycker är roligt och fokusera på att träna för att jag vill få mer energi, bli starkare och sova bättre. Jag har utvecklats massor i det. Men just nu har jag ett överfall i att inte trivas i min kropp för att den inte är perfekt och att känna mig dålig för att jag är otränad. Jag skäms lite för att skriva det för på ett sätt känner jag mig löjlig eftersom jag är ganska smal och andra personer som har större problem med sin vikt kanske har mer anledning att tänka så här. Men mitt problem är inte med min vikt. Det är med mitt egenvärde och hur jag behandlar mig själv. När jag i första hand tränar för att få plattare mage eller få bort celluliterna säger jag till mig själv att jag inte är ok som jag är nu. Det är inte sant. Det är elakt, och det är mina gamla rädslor som spökar. Det här är jag som tonåring som märkte att när jag blev smalare och köpte mer populära kläder så blev jag accepterad och fick vara med och killar blev intresserade av mig. Det är ju sjukt egentligen. Och jag vet bättre nu. Jag kan välja att inte vara offer för det som hände då. Lilla jag är rädd för att bli övergiven och utanför om hon inte ser ut på ett visst sätt. Men genom att göra så här överger jag mig själv. Och det är det värsta jag kan göra. För om någon annan lämnar mig kan jag komma över det. Men mig själv kommer jag fortsätta ha med mig och du kommer jag aldrig vidare och lilla jag kommer fortsätta vilja vara till lags och göra rätt för att passa in för att få bekräftelse utifrån för att jag själv inte ger mig den.

Så det ska jag göra nu. Ställa mig framför spegeln och säga att jag är värdefull och underbar. För att det är sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar