Sidor

tisdag 30 december 2014

Försoning?

Jag har gjort mitt 8:e steg i 12-stegsarbetet. Jag har skrivit min lista över dem jag har gjort illa. I steget ingår även att bli villig att gottgöra alla dessa människor. Där vet jag inte om jag är riktigt. Om jag till exempel börjar med mig själv som jag har gjort illa på så många sätt, så har jag ju hört att jag behöver förlåta mig själv och försonas med mig själv. Jaha, hur gör man det då? Jag tycker överlag att det här med förlåtelse är väldigt svårt. Jag har nog aldrig förlåtit någon i hela mitt liv. Jag har slätat över saker, förnekat och förträngt. Men förlåtit, nej jag tror inte det.
Jag antar att det innebär att jag ska acceptera det som varit och försonas med att det skett. För att kunna släppa taget om det och inte harmas för saker som hänt. Men jag förstår liksom inte vad jag aktivt gör. Kanske är det inte något enskilt beteende eller aktivitet utan ett förändrat förhållningssätt. Var på möte idag och då delade en medlem om att försoning för hen handlar om hens förhållningssätt till livet och syn på livet. Jag fattade ingenting. (brottas med prestation här när jag inte fattar och är "smart och duktig")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar