Sidor

måndag 14 september 2015

Tvivel och Tillit

Ungefär 5 gånger varje dag utvärderar jag mitt liv. Jag försöker komma på om jag jobbar med det jag faktiskt vill eller vad jag borde föra istället. Jag analyserar mitt förhållande och pendlar mellan lycka och förvirring när jag observerar mina känslor. Jag funderar över var jag egentligen vill bo. Om jag vill ha barn än eller inte. 
Det är fan inte konstigt att jag är trött för det mesta. Mitt kontrollbehov och mina försöka att använda mitt huvud för att räkna ut och förstå vad som är rätt och fel tar upp så himla mkt energi. Dessutom så blir allt väldigt stort. Det kanske inte är så konstigt att både jobb, förhållande och bostadsort pendlar lite upp och ner. Men när jag låter min hjärna dra iväg och försöka kontrollera så lägger jag väldigt mycket energi på något jag inte kan påverka. Jag behöver slappna av och lämna över. Vill så gärna hitta en balans mellan att vara medveten och öppen och känna mina känslor och att inte förstora upp saker och försöka kontrollera. 
Men det är ju inte så konstigt att jag gör så här. Det är det här skyddet jag utvecklade för att klara mig. När jag var tonåring använde jag hjärnan för att snabbt analysera vad som var 'rätt' beteende. Det skyddade mig från att bli påhoppad. Jag fick vara med. Jag klarade inte då att stå upp för den jag är. Jag hade inte tillit till någon eller något. Eftersom jag inte hade tillit var jag tvungen att bli självtillräcklig och lite på att jag själv tog hand om mig. 
Nu har jag inte tillit till att jag är där jag ska vara. Jag har inte tillit till att jag kommer veta när det är dags att gå vidare. Jag letar fortfarande rätt och fel. Det finns inte. Det kan bli bra och mindre bra. Jag kan ångra mig om det inte blir bra. Jag kommer få vad jag behöver. Det blir som det ska bli. Jag ser när jag blickar tillbaka att jag fått det jag behöver, alltid. Min högre kraft ser efter mig. Det kanske inte ska vara så storslaget och märkvärdigt som jag fantiserar ihop i mitt huvud. Det kanske ska vara mindre och enklare. Vad vet jag. Ingenting om det i alla fall. Så det är ju lika bra att lämna över. Hjälp mig. Visa mig. 

Hjälp mig att släppa kontrollen
Visa mig hur du vill att jag ska vara istället
Hjälp mig att sluta försöka kontrollera vad som ska hända
Visa mig hur du vill att jag ska vara istället

Tack












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar