Sidor

tisdag 3 juli 2012

Steg 4 - insikt

Jag är ju just nu inne i fjärde steget. En grundlig och ärlig moralisk personlig inventering. Det har gått ganska bra, men nu är det jobbigt för det finns saker jag inte vill erkänna, inte säga högt till någon och inte acceptera för mig själv.
Insåg nyss att en av de sakerna är grunden till att jag blev mobbad. Det som de gick på i huvudsak, det enda som de sa högt om jag ska vara ärlig. Det kan jag inte skriva här men, det som är viktigt var att det var sant. Det var nog till stor del därför jag inte sa ifrån på riktigt, mer än att blankneka. Herregud. Jag tyckte de hade rätt att göra så mot mig. Hitta på elaka namn och skratta åt mig tillsammans. Men det var inte ok, det var inte rätt! Det var inte mitt fel! Man får inte göra så mot mig oavsett vad.
Jag har alltid lagt hela skulden på det runt omkring, att jag hade fel kläder och frisyr och inte sminkade mig osv. Det är klart att det nog kan ha hjälpt när de letade efter någon att projicera sin egen osäkerhet på. Men det var faktiskt inte huvudanledningen. Nästa gång jag träffar min sponsor ska jag berätta, och börja frigöra mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar