Sidor

onsdag 28 september 2011

Tack, men nej tack hjärnan

Inatt när jag vaknade av mardrömmar insåg jag en sak till om mig själv och hur jag fungerar. Min hjärna lärde sig när jag va liten att vara beredd på katastrofer. Jag visste aldrig riktigt vad som väntade när jag kom hem men försökte ändå förbereda mig. På samma sätt jobbar min hjärna till stor del idag; jag försöker  tänka ut vad som kan gå fel i en situation eller hemska saker som kan hända i allmänhet. Jag kom också på att detta är den stora grunden till att jag är så mörkrädd, min hjärna är helt enkelt så bra på att tänka ut olika hemska scenarion som skulle kunna inträffa att jag blir paralyserad, får hjärtklappning och känner de där skräckkänslorna.

Så jag säger tack hjärnan. Jag förstår att du försöker skydda mig. Men det enda du orsakar mig när du gör så här är stress, oro och ångest. Så jag ber dig att sluta. Om något hemskt inträffar så får jag hantera det då. Det hjälper inte mig att nu måla upp katastrofer och försöka klura ut hur jag ska ta reda på dem.


----------------
Har filosoferat lite på en annan sak också. De här mardrömmarna jag har där jag jagas av någon som hela tiden ligger steget före samtidigt som ingen tror på mig och vill hjälpa mig. Jag har tänkt lite att det kanske är mina rädslor jag försöker springa ifrån. Mina rädslor för att bli avvisad och övergiven, för att vara annorlunda mm. Jag försöker desperat undvika dem men det är omöjligt, i alla fall i längden. Mina försök att bli räddad av någon illustrerar tydligt hur jag ser mig själv som offer i livet och söker efter räddning, tröst och bekräftelse hos andra människor. Jag springer desperat runt och letar efter något som kan rädda mig. Men denna yttre räddning fungerar inte i längden, jag måste rädda mig själv, förlika mig med min barndom och ta ansvar för mitt liv. Och de flesta människor jag försöker få skydd av tror inte på mig och förstår inte, precis som jag hela tiden känner mig annorlunda och tror att ingen förstår mig.

Bra där!!

------------------------

Imorn åker jag på semester över helgen. Ska bli så underbart skönt att inte plugga, kunna sova ut, äta god mat med trevligt sällskap och njuta av sol och värme. Det är jag värd! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar