Sidor

måndag 5 mars 2012

Bättre motivation

Läste en gång i nån sån där självutvecklingsbok att sättet du motiverar dig på kan variera mycket och är starkt kopplad till stress och egenvärde. Det finns två huvudsätt där det första innebär att du motiverar dig från något. "Jag måste göra detta för annars händer det där. Jag borde göra det här, annars betyder det att det är så här" I min värld: "Jag borde städa för annars kanske nån tycker jag är slarvig, äcklig, konstig."
Den andra varianten går ut på att man motiverar sig mot något. "Jag vill göra det här för då blir det så här."
Det är lätt att förstå att den senare varianten är snällare mot en själv, medför en positivare stämning och inte skapar alls lika mycket stress som den första. Jag har använt den tidigare typen av motivation väldigt mycket, det hänger ihop mycket med offerkänslan. Fokus hos mig har legat på hur jobbiga olika saker är och jag har skjutit upp dem tills jag absolut måste för att någon till exempel ska komma och hälsa på.
Men så igår hände något nytt, för det första dammade jag på dagen, och det nya var att jag gjorde det för att jag vill ha det fint omkring mig. Förut har jag nog bara gjort det för att jag känner att jag borde, att det är snuskigt eller att någon ska komma och hälsa på. Nu städade jag för att vara snäll mot mig själv, jag är värd att ha det fint hemma, det var ett sätt för mig att rå om mig själv.
Sedan på kvällen hände en sak till. Jag kom hem från mitt möte, hade skjutit upp både disken och matlagning. Så pratade jag lite med mig själv. Om vi inte diskar nu får vi ju göra det imorn. Det är ju liksom inte nån annan som kommer diska om du inte gör det. Det skulle ju vara ganska skönt att ha det fint i köket, eller hur. Och så vips hade jag diskat och lagat mat och nu sitter jag här på morgonen och tycker det är väldigt skönt att jag slipper diska idag.
Det här är stort för mig. Att skifta från att "du måste göra det här annars är du dålig" till "jag vill göra det här för det blir bra och det är jag värd". Det som kanske är mest härligt med detta va att det inte va nåt jag tänkte på när jag gjorde det, utan det bara följde av att jag tycker bättre om mig själv och har högre egenvärde. Vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar