Sidor

onsdag 21 mars 2012

Släppa kontrollen

Just nu arbetar jag med tredje steget i ACA:s program. Det handlar om att släppa försöker att kontrollera och manipulera det jag inte kan göra något åt. Jag ska börja lite till att min högre kraft sköter det som jag inte kan styra och våga lyssna inåt vad som är rätt för mig istället och på så sätt frigöra mig från det grepp mina rädslor har över mig idag. Några exempel på hur jag kan göra detta:

- Vara ärlig mot mig själv, min sponsor, min terapeut och på mina möten. Inte hålla tillbaka saker jag skäms för eller är rädd för att säger eftersom jag är rädd för vad svaret ska bli. Stå för mina känslor och tankar. Lämna över hur den andra parten reagerar.

- Uttrycka mina känslor och behov till min pojkvän och sedan lämna över och låta honom reagera på detta. Inte försöka kontrollera hans känslor för mig genom att vara glad, rolig, spela söt, snygg eller något annat.

- I skolan inte lägga energi på att kontrollera alla delar i ett projekt utan låta andra få mer inflytande och acceptera att allt inte blir som jag vill men att det säkert blir bra ändå.

- Inte försöka manipulera andra att tycka om mig eller ge mig sympatier genom att spela teater eller genom att måla upp mig själv som offer.

Sammanfattningsvis: Stå för den jag är och vara ärlig. Låta resten vara. Lita på att det löser sig ändå. Det kommer bli bra, om jag bara vågar lite på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar