Sidor

söndag 13 maj 2012

Social träning

I helgen har jag fått träna på att vara mig själv i sociala sammanhang. Har varit på en introduktionshelg inför sommarjobb hos en stor arbetsgivare. Vi var ett gäng på 30 personer och har haft en sådan helg till för 2 månader sedan. Jag märkte att jag kunde slappna av mer än vad jag kunnat tidigare i liknande sammanhang. Behövde inte gå in och kontrollera så mycket och inte heller påverkades så mycket när det inte blev som jag hade hoppats eller tänkt mig. Det handlar ofta om ganska små saker men det är de där sakerna som tar så mycket energi för att min hjärna hela tiden är igång och snurrar. Ett exempel på ett sånt tillfälle var när vi skulle äta middag. De jag kanske helst hade velat sitta bredvid satt vid ett bord och jag såg inte dem förrän jag satt mig vid ett annat bord där folk som jag kanske klassade som lite "tråkigare" satt. När jag insåg detta tyckte jag det va lite jobbigt ett tag och att nu kommer det bli en tråkig kväll och jag kommer missa viktig tid med de personerna jag helst ville hänga med (kontroll). Men sen tänkte jag att det finns en chans för mig att träna här, inte bara vara med de som jag är mest trygg med och inte kanske få en chans att ta lite mer plats och lära känna de här människorna bättre. Och tänk att det gick alldeles utmärkt, jag hade riktigt trevligt och kunde på riktigt släppa tankarna på vad som hände vid de andra borden och som jag nu missade. Nöjd!
Ett annat tillfälle var när vi skulle göra en del teambuildingaktiviteter, vid en station blev jag ihop-parad med en person som jag haft lite svårt för och här va det också så att jag först tyckte det va jobbigt/tråkigt för jag hade hellre varit i par med någon annan. Men sen kom det upp i mitt huvud att det är ju just den här personen som jag kanske behöver komma närmre och att jag nu fick en chans att omvärdera min åsikt om honom. Jag ser det här väldigt positivt just för att det gör att jag kan slappna av mer och inte lägga så mycket energi på den här typen av kontroll. Det fanns en del fler liknande exempel och det är jag väldigt glad för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar