Sidor

lördag 26 januari 2013

Andligt uppvaknande

Idag köpte jag en bok. Den heter Om godhet och är skriven av Desmond Tutu och en av hans döttrar. Redan på den första sidan ser jag liknelser med budskap i 12-stegsprogramen och även om boken är baserad på en kristen tro som jag har lite svårt för så går det inte att förneka att det här är en man som vet ett och annat om andlighet och Gud.
Den förklarar att alla människor är goda i grunden. Och att vi är älskade för att vi finns och lever och andas. Inte för någonting vi gör. Gud finns i varje andetag och även om logiken kämpar emot så säger varje cell i min kropp att det är sant. Det enda som är viktigt i livet är kärlek. Sök kärleken och finn frid. Följ ditt hjärta och bli hel. Magiskt!
Känslan i min kropp går inte att beskriva. Lättnad, glädje, tacksamhet, värme, lycka kanske. Allt på samma gång. Och om jag tar ett stort andetag så känner jag hur det kittlar i mitt hjärta. Några fler dammar brister i mig och ur flödar en känsloflod som jag inte kan definiera.

Och nu finns bara ett leende på mina läppar och tacksamhet i mitt hjärta.

Vart än den här resan för mig kommer jag alltid ha med mig den här kärleken. Vad jag än gör, vad som än händer, så kommer jag alltid vara älskad, bara för att jag finns och är jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar