Sidor

måndag 14 januari 2013

Negativa tankebanor

Idag är jag lite stressad i kroppen. Känner mig lite olustig till mods. Vet inte riktigt varför. Lite kan det vara övergivenhetskänslor för att min pojkvän började skolan igen den här veckan och jag är alltså ledig själv. Det kan också vara för att jag snart flyttar och det är mycket förändringar på gång och jag vet inte hur mitt liv kommer se ut i höst. Det skapar en del oro tror jag. Men det är väl naturligt. Jag försöker prata med mig själv och att det kommer lösa sig och att jag ska göra vad jag kan för att se till att det gör det och sedan lämna över. Tror också att oron ligger i att jag inte gör vad jag behöver just nu. Jag har varit ledig länge och efter att ha vilat ut tänkte jag att jag skulle komma igång och få lite rutiner för att njuta av att vara ledig och ta vara på tiden. Framför allt är det yogan och stegarbetet som jag inte är nöjd med hur jag hanterar det. Jag skjuter upp det och hittar på ursäkter. Undrar varför jag känner sånt motstånd... Jag vet att båda sakerna gör att jag mår bra, det säger erfarenheten mig. Vad gäller stegarbetet har jag nog lite skuldkänslor för att jag har låtit det ligga ett tag nu. Målar upp min sponsor med pekpinnen i högsta hugg, men det är ju inte så. Det känns som att lilla jag är obstinat och sitter med armarna i kors och inte vill någonting. Jag vill inte göra något kul och inte nåt tråkigt typ. Och återigen är det som att jag inte tycker att jag är värd den ansträngningen och ett yogapass eller en sunds tänkande på frågorna innebär. Om jag måste göra den ansträngningen för att få positiv energi är jag inte värd det. Det är för jobbigt. Konstigt. Och elakt. Jag saboterar för mig själv. Här är inga starka rädslor inblandade tror jag. Utan det är nog min inre kritiker som slår på mig själv. "Yoga är töntigt och att jag kan skjuta upp stegarbetet."

Jag gör inte det jag vet att jag vill göra för mig själv egentligen. Och sen så slår jag på mig själv för att jag inte har gjort det. Jag straffar mig själv dubbelt. Usch.

Snälla hjälp mig hantera de här tankarna och att agera annorlunda. Att ge mig själv kärlek genom att ge energi på saker som jag vet att jag mår bra av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar