Sidor

måndag 14 januari 2013

löften till mig själv

Ibland lovar jag mig själv att jag ska göra vissa saker, eller jag bestämmer mig i alla fall väldigt tydligt för dem. Sedan händer det mer eller mindre ofta att jag inte fullföljer. Framför allt har jag noterat det på sistone när det gäller min yoga och att fortsätta mitt stegarbete. Som jag skrivit tidigare. Efteråt när jag inte fullföljer så blir jag besviken på mig själv och känner mig dålig. De negativa tankarna kommer fram om att jag är dålig som inte gör det jag vet att jag mår bra av. Tidigare idag lovade jag mig själv att jag ska yoga ikväll. Jag insåg att när jag inte fullföljer så sviker jag mig själv. Jag säger att jag ska göra en sak men gör en annan, och sedan bagatelliserar jag det genom att säga till mig själv att det inte gör något och att jag kan göra det en annan gång istället. Och det här påminner jag om pappa. Han sa en sak, att imorgon ska vi åka och bada eller den här gången ska jag inte dricka, och sedan så fullföljde han inte vad han hade sagt. Det är samma beteende som jag har mot mig själv. Jag säger till min lilla tjej att jag ska göra vissa saker, men sen fullföljer jag inte. Det är inte bra, för det precis sådant beteende som gör att hon har svårt att lita på mig. Och om hon inte litar på mig så använder hon sina försvarsmekanismer för att skydda sig och livet blir mindre hanterbart. det här är en stor grej för mig och hur jag lever känns det som. Att ord för mig inte är så viktiga för att jag lärde mig aldrig det som liten. Mamma eller pappa kunde säga en sak ena dagen och sedan gällde inte det nästa dag. Det är ju det här, tillsammans med min förra pojkväns svek, som gör att jag har så svårt att lita på andra människor. Det är inte så konstigt att jag inte kan vila i och lita på min pojkvän när han säger att han älskar mig eller visar det väldigt tydligt en dag, för jag har lärt mig att det kan ändra sig till nästa dag. Om jag ska kunna öka mitt förtroende och minska min oro för sådana saker så måste jag nog först och främst börja med att stå för vad jag säger till mig själv. Och även tänka efter innan jag bestämmer mig för saker så att jag inte sätter upp orealistiska perfektionistiska planer och sedan piskar mig själv att följa dem. Nej, balans, inte svart eller vitt. Men överlag träna på att när jag säger att jag ska göra något så har jag tänkt efter och sen fullföljer jag det. Lilla tjejen har blivit sviken många gånger redan och jag kan inte skydda mig helt från att andra sviker mig men jag kan definitivt bestämma mig för att inte svika mig själv.

Du är viktigast i mitt liv. Jag ska jobba för att alltid vara ärlig mot dig och sätta dig först. Jag ska bättra mig på att hålla det jag lovar. Jag finns här. Du och jag. Alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar