Sidor

söndag 3 juni 2012

Framsteg

I fredags gjorde jag nya saker. Först var jag på ACA-möte och det va ett sånt där som jag blev helt varm i själen av, alla möten är fina men ibland blir det en extra speciell stämning och jag går därifrån med ett varmt, lugnt hjärta :)
Efter det hade jag snackat med en kompis och bestämt att vi skulle ses en sväng innan sommarlovet. Vi gick sedan hem till några av våra klasskompisar som skulle ut och partaja. Jag som inte visste om upplägget och var lite förkyld var inte så sugen på utgång men tänkte att det ju är trevligt att träffa folket och hänga lite bara. Dessutom hade jag varken någon alkohol med mig eller kläder som var speciellt festliga (jeans, t-shirt och röda gummistövlar). Det första som jag är stolt över är att jag va så lugn i mig själv att jag inte tyckte det va jobbigt att sitta på en förfest utan att ha någonting i handen, vet att jag tyckt det varit jobbigt andra gånger. Jag tänkte faktiskt inte ens på det utan kom på det i efterhand. Det var kul att umgås och alla de som jag tycker mest om var där så efter ett tag började jag bli lite sugen på att följa med ut i alla fall. Men jag var ju som sagt alkohollös och utan fest-outfit. Så jag velade med mig själv om jag skulle ta den långa vägen hem och byta om för att följa med. Men sen vände jag och tänkte att jag provar att följa med ner på stan i alla fall. Sen om jag känner mig obekväm så kan jag ju alltid ångra mig och åka hem när som helst. Så där var jag nu, Harrys nykter i gummistövlar, och vad händer? Ingenting. På ett bra sätt alltså, kände mig kanske inte så party men hade trevligt och snackade med mycket folk och viktigast, kände mig inte så obekväm för att jag inte va uppstajlad och hade min fasad som jag ofta har när jag går ut. Spännande!
Sen var jag ju nykter också och de få gånger jag gått ut utan att ha druckit så har jag haft väldigt tråkigt, känt mig otrygg för att jag inte kunnat slappna av i den omgivningen utan att vara berusad. Så man kan ju säga att det händer grejer, jag har blivit lugnare och tryggare i mig själv och kan du tycka att det vara trevligt att gå på krogen nykter och utan att vara tillfixad. Det handlar ju om kontroll det där med stylingen för mig, i mitt huvud måste jag vara snygg och söt och smal och sexig och vältränad för att känna att jag duger. Det har ju varit mitt försvar alltid, perfektionismen. Så nu har jag börjat släppa på kontrollen, våga vara mer mig själv bara och då riskera att bli avvisad, övergiven, bortvald. Nu sätter jag mig själv först och istället för att i min rädsla för att bli övergiven överge mig själv så står jag kvar och genom att tex visa för mig själv att jag kan gå ut i gummistövlar så säger jag ju att jag duger som jag är. Lilla tjejen i mig blir lugnare och tryggare och känner att hon mer och mer kan vara som sig själv. Känns så underbart i hjärtat och jag är sjukt stolt för att jag tar det här jobbet med mig själv. Det är fan inte lätt alla gånger och det är fruktansvärt jobbigt med att känslor och att göra nya saker som jag är rädd för. Stort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar