Sidor

onsdag 8 augusti 2012

Träffa pappa

Ringde pappa nyss. Det gick bra. Hade förberett mig bra, tänkt ut vad jag vill säga, peppat med min sponsor och bett om styrka från min högre kraft. Påminde mig att jag inte har något att förlora. Och att jag ska avsluta samtalet om han inte är nykter.
Han blev återigen glad att jag ringde.
Först sa han att jag ju fyller år snart och undrade hur jag vill göra.
Jag sa att jag har tänkt mycket.
Att det var längesedan vi sågs och att jag verkligen behövt den tiden. Vidare att jag vet att det finns en väldigt fin pappa och person under alkoholen och det dåliga som har varit. Jag vill att han ska finnas i mitt liv på nåt sätt, men vi måste ta det lugnt. Det går inte bara att fortsätta där vi slutade i höstas. Jag behöver ta det lugnt.
Men jag vill testa, prova att ta en fika bara. Han undrade om vi inte skulle äta middag istället men jag sa att jag inte ville göra det för stort. Hör att han blir lite besviken, men det är ok.
Bestämde att vi ska ses på söndag. Jag sa också åt honom att han inte ska ta med sig några papper och fullmakter och det han pratade om sist. Han ska inte göra det, men sa att det är något vi måste fixa. Man vet aldrig vad som händer, och så var det visst någon bekant som gått bort. Jag sa att då är det väl bättre att ta vara på tiden och göra det bästa av den än att fokusera på att det kan ta slut när som helst. Han sa att ja, det var det väl.
Sedan sa vi hej då och att vi ses på söndag. Och han tackade för att jag hade ringt.

Jag är glad att han var nykter. Att jag lyckades säga det jag ville. Att jag inte gick med på något jag inte ville. Och att jag verkligen kände att det mest är synd om honom om han sabbar det här. Jag klarar mig ju faktiskt väldigt bra utan honom också.
ett litet orosmoment dök upp för han sa att han skulle sluta jobba. "Jag ska ju sluta jobba vet du. Om två månader." - Jaha. Känner mig ändå ganska lugn för det. Det är upp till honom vad han gör med sin lediga tid. En sak i taget. En dag i taget.

Klappade på mig själv efteråt för att jag gjorde det så bra. Bad om hjälp innan. Hade en plan. Lät mig inte påverkas så mycket av de saker han sa. Men markerade när jag tyckte annorlunda. Uttryckte mig sakligt, konstruktivt och moget. STOLT! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar