Sidor

måndag 1 oktober 2012

av- och påknappen

Jag har utvecklat många bra strategier för att hantera vardagen när jag växte upp. De hjälpte mig att inte gå under och att komma igenom det. En av de här strategierna är min förmåga att kontrollera mina känslor. Jag bestämmer vilka känslor som är ok och vad som inte är det. Jag bestämmer när det får komma fram och vilka som får komma fram vid olika tidpunkter. Det är väldigt praktiskt, som nu när jag har mycket i skolan så kan jag välja "av" och så kan jag fokusera på skolan och få mycket gjort. Sen när jag har det lite lugnare och det finns tid att vara låg, trött, arg eller ledsen så väljer jag "på" och så får jag ventilera. Jag tycker inte riktigt om det och skulle gärna vilja ha mer kontakt med mitt känsloliv, men jag kan inte förneka att det just nu i mitt liv gör att vardagen går mycket bättre. Jag har en månad till av tungt plugg och sedan lättar det.
Saker är ju också att när jag stänger av för länge och stressen tar över finns risken att systemet lägger i "på" av sig självt. Det är det kag vill undvika genom att kontrollerat låta jobbiga känslor komma fram när jag vet att jag har tid att vara i det och ta tag i dem.
Men jag vet ju också att jag har lättare att tappa bort mig själv när jag är av och mår bra av att ha en balans där det inet är svart eller vitt, inte på eller av utan att det är nåt mellanläge där känslor får komma upp och accepteras när de väcks och inte hålls inne tills det blir läge.
Så jag tränar. Den här dagen har det gått ganska bra. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar