Sidor

onsdag 31 oktober 2012

göra rätt

just nu går jag i funderingar kring en sak jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. I tisdags hade vi första föreläsningen i en kurs och det ingår grupparbeten och jag hade redan i förväg snackat ihop mig med två nära kompisar om att jobba ihop. Det är tänkt att man ska vara tre eller fyra och det verkade som att alla hade grupper i den storleken. Men en kille hade ingen grupp och det är en kille som är lite annorlunda, äldre och som jag i och för sig aldrig pratat med men som på föreläsningar ställt lite konstiga frågor och jag uppfattar honom som lite jobbig och osmidig. När jag känner efter så kommer det upp utanförskap från högstadiet då jag har haft liknande situationer. När det blir tydligt att det är så att ingen vill ta in honom i sin 3-grupp får jag upp en väldig konflikt. Att antingen stänga av och inte låtsas om honom och tänka att det löser sig och att det skulle vara väldigt mycket skönare att ha den grupp som vi redan hade än att ta in en till som jag är lite osäker på hur han är att jobba med. Andra alternativet, att göra annorlunda, är att bjuda in honom i vår grupp. hur farligt kan det vara liksom? Det är två gruppuppgifter vi ska göra ihop och även om det nog skulle gå lättare bara vi tre så gör det kanske inte så mycket om vi är fyra. Det kan ju också göra att det blir bättre och fungerar jättebra. Men den andra sidan vill liksom inte ta risken. Man har så mycket att göra och det som är viktigast är att man jobbar med personer man trivs med och har en grupp där det flyter på. Men vill ha en smidig grupp med personer som man vet var man har dom så att man sliper överraskningar av formen att saker inte blir gjorda eller tar för mycket tid. Konflikter och irritation är väldigt energikrävande, skulle göra vardagen mycket jobbigare och det redan pressade schemat skulle kännas mycket jobbigare. Men fan, här har jag ju en möjlighet att göra annorlunda och det kan ju vara värt det bara för att den här personen inte ska behöva känna så som jag vet att det känns. Om det då blir lite krångligare gör kanske inte så mycket. Fan, be the bigger man liksom.
Vi har föreläsning imorn igen och om han inte har någon grupp ska jag ta initiativ till att han ska få vara med oss.

Hjälp mig att inte vara egoistisk och att våga göra annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar