Sidor

tisdag 6 november 2012

Hantera kritik

Jag berättade för min sponsor om hur jag i helgen försökt komma runt mitt sätt att vara nedvärderande och behandla mamma och hennes  man utan respekt. Hon tog då upp att hon sett sådant beteende i mig och jag är stolt över hur jag hanterade det. Jag sa bara att jag vet att jag har det och inte vill ha det. Och så sa jag att jag vill att hon ger mig feedback på om hon ser att jag gör det. Den gången hon sett det tog hon inte upp det för hon tyckte inte den situationen var lämplig. Jag behöver hjälp att se när jag gör fel. För att kunna ändra mig och för att kunna gottgöra om jag behöver eller bara bli påmind om att jag behöver jobba med det. 

Tidigare har jag bett en av mina vänner att göra samma sak. Säga till mig om jag beter mig på ett sätt som hon upplever som taskigt, elakt, manipulerande eller något annat. 

Jag behöver ju inse det själv först och främst, men av de runt mig kan jag få hjälp om de när de tycker det är lämpligt tar upp saker med mig. Gärna på ett konstruktivt och moget sätt, men omogen och destruktiv feedback kan också ge mig information om mina brister och hur de kommer fram.

Det jag skriver ovan låter väldigt pretantiöst och som något taget ur en bok, men jag känner så. Och det är jag glad och stolt över. Jag ser mina brister. jag förstår dem. Jag accepterar att de har varit med mig längre och fyllt en funktion. Men nu försöker jag ändra på det. Försöker frigöra mig från dem. Visa att jag inte behöver dem. Stolt! :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar