Sidor

torsdag 29 november 2012

Vända det negativa

Igår kväll blev ångesten och förtvivlan väldigt stark i mig. Så jag bad en liten bön om att få hjälp med det och kunna somna. Jag bara sa rakt ut i luften hur jag kände och att jag behövde hjälp. 
Det fungerade faktiskt. Jag insåg att det är min offerkänsla som kom över mig så där starkt som det gör ibland. Så som jag känt det så starkt förut när jag tycker synd om mig själv och inte ser hur det ska kunna bli bättre. Jag hamnar i tankar att jag har det så jobbigt och att någon annan ska fixa det. För mig handlar det här tillfrisknandet så mycket om ansvar. Att agera istället för att reagera, som det heter. Att jag är ansvarig för att välja och prioritera så att det blir bra för mig. Så idag känns det bättre. bra att jag ser det och vänder det. Det var väldigt längesedan jag va i de tankarna faktiskt. Det är ju faktiskt häftigt egentligen! Att det hänt så mycket med mig att jag blir förvånad när jag får tillbaka gamla tankemönster för det var så längesen. Det är ju heller inte konstigt att jag råkar ramla tillbaka i det. Jag har använt det så mycket och slår inte på mig själv för att jag hamnar i det igen. Det är ok. men jag vet bättre. och jag vill göra annorlunda. Fan va häftigt!


På Christer i P3 handlar det idag om vad man kan göra när man mår dåligt. Tar in tips från lyssnarna och diskuterar. Jag skrev en kommentar på hemsidan om min resa och att det kan vara viktigt att ta reda på orsaken och söka riktig hjälp. Skrev lite om ACA och 12-stegsprogram och att det finns mycket hjälp att få om man vågar. Det känns fint att tänka på att någon som kände igen sig kanske läste just nu och kanske såddes ett frö om att börja en egen resa. Fint!
Och vad glad jag blir i hjärtat av att tänka att det jag gör och att jag delar hjälper någon annan. jag är värdefull. Jag är vacker och värd att älskas <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar