Sidor

onsdag 30 november 2011

Same thing different name

Just nu sitter jag hemkommen efter en inspirationsföreläsning med Ola Skinnarmo, äventyraren. Jag gillade det, han hade ett avslappnat sätt att prata om sina erfarenheter och de strapatser han gjort samtidigt som han förmedlade ett ganska alarmerande budskap om vårt klimat. men det är inte det som slog mig mest, för gissa vad hans 3 viktigaste tips för att lyckas med olika mål vi sätter upp är. Vad vi ska tänka på när vi tror att det inte går, när allt talar emot oss och även för att våga och kunna njuta av vägen dit. Jo, på bred göteborgska skanderar han med myndig röst:

1. Köp det du inte kan göra nåt åt.

2. Fokusera på det du kan gör nåt åt.

3. Se det positiva.

Jag va tvungen att hålla mig för att inte börja skratta. Fan vad jag ser grejer överallt. Efter att jag började det här jobbet med mig själv så ser jag hela tiden sådana här budskap i olika sammanhang. När min föreläsare i Affärsstrategier betonade hur viktigt det är att när man gör en organisering så måste man skära på djupet för att ta bort det som inte fungerar, och om man inte gör det är risken stor att man får göra om samma sak igen, så talade det rakt in i hjärtat på mig. Det är fler som har tänkt samma sak, det är inget nytt. Och, vad viktigare är, allt detta spridande av detta budskap är ju ett bevis på att det fungerar.
Och när Ola idag flera gånger highlightade om vikten av att samarbeta och hjälpa varandra för att nå sina mål blev jag påmind att jag ska använda mina resurser och ta hjälp, exempelvis av min sponsor.

Eller så kanske det bara är jag som är lite skadad i huvudet just nu, vad vet jag? Det funkar för mig iaf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar